torstai 6. tammikuuta 2022

7.01.2021

 Seitsemäs tammikuuta

1. Miltä sinusta tuntuu?

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/06/14/finnish-phrases-suomen-kielen-fraaseja

iloinen 😀
surullinen 😢
väsynyt 😴
rakastunut 😍
vihainen 😡

rentoutunut
rauhallinen
pelästynyt 




2. Harjoitellaan puhumista.

Ensin isossa luokassa, sitten pienryhmissä.



Eli kerro itsestäsi, kirjoita lauseet whatsapp -ryhmään.

Malli:

Minä olen Inga.

Minä olen venäläinen.

Minun vanha kotimaa on Venäjä.

Minä olen kotoisin Venäjältä.

Minä olen 47-vuotias.

Minun äidinkieli on venäjä.

Minä puhun suomea, ranskaa ja englantia.

Minä tulin Suomeen noin 20 vuotta sitten.


3. Kertaus (vokaaliharmonia s. 17)

ssä?  vai   ssa?
llä?    vai   lla?

Minä asun Suomessa                 a o u             ❤  ssa
Minä asun Irakissa.


Minä asun Jyväskylässä.            ä ö y             ❤   ssä 
Minä asun Myyrmäessä
Minä asun Helsingissä                e, i                ❤   ssä 









Keskustelu pienryhmässä.

1. Mikä päivä tänään on?
2. Kuinka monta astetta on Vantaalla? (Myyrmäessä, Kivistössä, Tikkurilassa....)
3. Kuinka monta kynää sinulla on?
4. Kuinka vanha sinä olet? 
5. Mitä kieltä sä puhut?
6. Mistä sä olet kotoisin?
7. Mikä on suomeksi computer?
8. Miltä sinusta tuntuu?


4. 
- Minkämaalainen sinä olet?

- Minä olen ....

- Minkämaalainen hän on?

- Hän on ...

brasilialainen

iranilainen

ghanalainen

vietnamilainen

bangladeshilainen

ukrainalainen

intialainen

romanialainen

virolainen

unkarilainen

turkkilainen 

gambialainen

nigerialainen

kosovolainen

albanialainen 

irakilainen

5. Kertaus, kpl 3

s. 57 ( teksti)

Kotiin:

Harjoittele fraaseja (sää):



Lue ja kirjoita hän-muoto.




Kuuntelutehtävä Suomalainen Hississä

https://yle.fi/uutiset/osasto/selkouutiset/suomalainen_hississa_1172015/8147463


Suomalainen hississä


tila = space

tiedot = information

tutkia = to research, to study

 

  • Mitä suomalainen tekee hississä?

  • Mitä ranskalainen tekee hississä?

  • Miksi suomalainen ei halua olla liian lähellä muita ihmisiä?

  • Mitä suomalainen katsoo hississä?

  • Mistä nämä tiedot ovat?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...