sunnuntai 16. tammikuuta 2022

17.01.2022

 Seitsemästoista tammikuuta

9.00 -9.30 Aamutehtävä

1. Katso video verbi + partitiivi


Lue myös teoriaa s. 96 (verbi + partitiivi).

Tee harjoitus. Jatka lauseita. Kirjoita lauseet WA-ryhmään.

Kirjoita myös Minulla ei ole + partitiivi -lauseet,













































1. 9.30 ->

- kotitehtävän tarkistus

videot, s, 103 (9), s, 105 (12)

Minulla on, minulla ei ole s. 107 (16) ryhmässä

2. Partitiiviverbit

https://quizlet.com/600587954/partitiiviverbit-verbi-ketamita-flash-cards/

https://quizlet.com/600587745/partitiiviverbit-esimerkkeja-flash-cards/

https://wordwall.net/fi/resource/23289211/partitiivi-neg-numero-partitiiviverbi

rakastaa, vihata, opiskella + partitiivi

Kirjoita: Mitä sinä haluat opiskella? Mitä sinä vihaat? Mitä sinä rakastat.

Ryhmätehtävä:

verbi + partitiivi

Mitä sinä rakastat?

Rakastatko minua, kesää, talvea, jalkapalloa, aurinkoa, kaunista naista/komeaa mies, sinun perhettä…?

 

Mitä sinä vihaat?

Vihaatko minua, kesää, talvea, sotaa, sadetta, kylmää sää…?

 

Mitä kieltä sinä haluat opiskella?

 

Haluatko opiskella suomea, ranskaa, ruotsia, venäjää, norjaa, kurdia, turkkia, englantia…..?

https://fi.padlet.com/ingakeinanen1/Bookmarks

Persoonapronomini partitiivissa:

Lue:

minä - minua                Muistatko sinä minua?
sinä   - sinua                 Minä rakastan sinua.
hän   - häntä                 Menen tapaamaan minun äitiä, koska minulla on ikävä häntä
me    - meitä                 Meillä on kiire, opettaja odottaa meitä.
te     - teitä                    Voitteko puhua hitaasti, en ymmärrä teitä.                
he    - heitä                   Missä lapset ovat? Me odotamme heitä.

Tee harjoitus oppikirjasta. s. 104 (11)
Voit kirjoittaa omia lauseita, joissa on sanoja: minua, sinua, häntä, meitä, teitä, heitä.

3. Minä -teksti. 87-89

s. 99 (2)

4. 4. Laulu Trampoliini



Sanni

C:\Users\inga.keinanen\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\A29C91F7.tmp

Mä voin _________ sun luokse
Ku ____________ yösijaa
ku päivät ohi juoksee
enkä niistä kiinni ___________
ku mun pyykit on pitkin
ja en ___________ himaan
sun sohval on lämmin
ku ulkona ______________
vaik viikonloppuna kämmin
se sua vaan huvittaa
sanot pääasia
et oli kivaa

kun mä oon __________ liikaa
eikä ole enää hauskaa
____________ vettä mun lasiini
sanot että se on viinii
ku elämä on vähän rankkaa
___________ mut jäätelölle rantaan
kun putoon asfalttiin ni
sä oot mun trampoliini

sä voit lähtee mun luota
ja _____________ Meksikoon
jos ne ei pidä susta huolta
mä luurin päässä oon
ja _____________ kentälle vastaan
jos haluut kotiin

kun mä oon juonu liikaa
eikä ole enää hauskaa
______________ vettä mun lasiini
sanot että se on viinii


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...