torstai 13. tammikuuta 2022

14.01.2021

 Neljästoista tammikuuta

Aamutehtävä 9.00 - 9.30:

Katso video ja kirjoita videon sanat partitiivissa vihkoon.

Numero + partitiivi


Minulla ei ole + partitiivi

Katso video ja kirjoita lauseet vihkoon.


KirjoitaWA-ryhmään kaksi omaa lausetta ( numero + partitiivi) ja 2 lausetta (minulla ei ole + partitiivi)


9.30 ->

Kotitehtävän tarkistus:


Partitiivi

1.  numero + partitiivi

Video 7


Juon 3 kahvia.
Syön 2 banaania.
Minulla on 2 autoa.
Minulla on 5 kynää.

Sano partitiivissa:

Minulla on 

3 + banaani
4 + kirja
monta + ystävä
7 + vihko
2 + auto
5 + sisko
3 + lapsi

2. negatiivinen lause.


Keskustelu: s. 106 (14)



Yksikön partitiivi, ruoka ja juoma. 

https://wordwall.net/fi/resource/1470393/yksik%C3%B6n-partitiivi-ruoka-juoma 


Verbi + patritiivi:





Kirjoita: Mitä sinä haluat opiskella? Mitä sinä vihaat? Mitä sinä rakastat.

Ryhmätehtävä:

verbi + partitiivi

Mitä sinä rakastat?

Rakastatko minua, kesää, talvea, jalkapalloa, aurinkoa, kaunista naista/komeaa mies, sinun perhettä…?

 

Mitä sinä vihaat?

Vihaatko minua, kesää, talvea, sotaa, sadetta, kylmää sää…?

 

Mitä kieltä sinä haluat opiskella?

 

Haluatko opiskella suomea, ranskaa, ruotsia, venäjää, norjaa, kurdia, turkkia, englantia…..?

- teksti Minä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...