keskiviikko 12. tammikuuta 2022

13.01.2022 Minulla on.. Minä olen partitiivi

 Kolmastoista tammikuuta


Aamutehtävä 9.00-9.30


Katso video ja kuvat:

https://suomitaskussa.eu/minulla-on/






tee harjoitus 15 




Keksi kaksi omaa lausetta, joissa on rakenne: Minä olen... Minulla on... 

Kirjoita lauseet whatsappiin.

Malli: Minä olen äiti. Minulla on 2 lasta (lapsi)


9.30 -> 

Kotitehtävän tarkistus s. 82-83, s. 71

- Mistä sinä tykkäät? s. 98

Video 18

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/06/14/finnish-phrases-suomen-kielen-fraaseja

s. 108 (17)

Minä olen, mInulla on


Partitiivi



- numero + partitiivi

Minulla on 2 poikaa. (poika)

Ulkona on -15 astetta. (aste)




Usein ruokasana on partitiivissa.

Keskustelu:

 Onko sinulla kotona kanaa? - Kyllä, on. / Ei, ei ole kanaa. 




b) verbi + partitiivi

Mitä sinä rakastat?

Rakastatko minua, kesää, talvea, jalkapalloa, aurinkoa, kaunista naista/komeaa mies, sinun perhettä…?

 

Mitä sinä vihaat?

Vihaatko minua, kesää, talvea, sotaa, sadetta, kylmää sää…?

 

Mitä kieltä sinä haluat opiskella?

 

Haluatko opiskella suomea, ranskaa, ruotsia, venäjää, norjaa, kurdia, turkkia, englantia…..?



- Kuuntelutehtävä s. 109 (19)

s. 109 (20) puhu ryhmässä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...