sunnuntai 30. tammikuuta 2022

31.01.2022

 Kolmaskymmenesensimmäinen tammikuuta

Aamutehtävä 9.00 -9.30








1. Katso kuva, valitse sopiva verbi/fraasi. 

2. Voit ottaa samanlaisia kuvia kotona ja kirjoita kuvien alle, mitä sinä teet tänään.



















































Verbityypit s. 123-124

Verbityyppi 1,2,3.
























juosta


minä juoksen              me juoksemme
sinä juokset                 te juoksette
hän juoksee                 he juoksevat

Kirjoita!

1. minä + matkustaa, sinä + kysyä, hän + lukea, me+ antaa, te + kirjoittaa, he+ laulaa

2. minä + tehdä, sinä + nähdä, hän + syödä, me + juoda, te + tupakoida, he + metelöidä

3. minä + pestä, sinä + opiskella, hän + mennä, me + urheilla, te + kävellä, he + tulla

4. minä + haluta, sinä + siivota, hän + avata, me + herätä, te + pelata, he + tiskata

5. minä + tarvita, sinä + häiritä, hän + valita, me + punnita, te + tarvita, he + häiritä

















































Mihin aikaan sinä nouset sängystä?

Mihin aikaan sinun herätyskello soi maanantaina?

Mihin aikaan aloitat opiskelun?

Mihin aikaan syöt lounasta?

Monelta menet ulos?

Monelta sinä  tapaat (tavata = to meet)  ystäviä?

Monelta menet urheilemaan?

Mihin aikaan teet kotitehtävät?

Monelta menet nukkumaan?

Kirjoittaminen



















Mallivastaukset:

1. Moi! Mulle kuuluu hyvää. Huomenna valitettavasti ei sovi, mutta voimmeko tavata ylihuomenna klo 15. Sopiiko sinulle? Voimme nähdä meidän lempikahvilassa. Terveisiä Karille! T. Inga

2. Moi! Asia on ok. Nähdään 10 minuutin kuluttua. T. Inga

3. Hei! Tosi hyvä uutinen! Onnea uuteen kotiin! Tulen mielelläni vaikka viikonloppuna. T. Inga

4. Moikka! Mulla on vähän kiirettä huomenna. Ehditkö kahville tänä iltana? T. Inga























Kotitehtävä: s. 128 (5 A,B), s 129 (6)












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...