torstai 12. tammikuuta 2023

13.01.2023

 Kolmastoista tammikuuta 

Tervehdykset

Video 11

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/06/14/finnish-phrases-suomen-kielen-fraaseja

Miltä sinusta tuntuu? 

Video 14

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/06/14/finnish-phrases-suomen-kielen-fraaseja

iloinen 😀
surullinen 😢
väsynyt 😴
rakastunut 😍
vihainen 😡

Verbit

Illalla mä ______________________ musiikkia. (kuunnella)

Päivällä mä ____________________suomea kurssilla. (puhua)

Tänään mä ____________________ opettajalta. (kysyä)

Aamulla mä _______________________oppikirjan. (avata)

Mä _____________________ mikrofonin. (sulkea) 

Mä ______________________ chattiin. (kirjoittaa) 

Mä _________________ tekstiä. (lukea) 

Mä _________________ videoita puhelimesta. (katsoa) 

Puhua

Minä puhun suomea.

Kuunnella

Minä kuuntelen opettajaa.

Kirjoittaa

Minä kirjoitan viestin.  

Lukea

Minä luen kirjaa.

Katsoa

Minä katson videon.

Kysyä

Minä kysyn opettajalta.

Tulla

Minä tulen kurssille kello 8.45.

Mennä

Minä menen kotiin kello 14.00.

Opiskella

Minä opiskelen suomea. 

Kielet

Mitä kieltä sinä puhut

Mä= minä

Mä puhun arabiaa. (Irak, Egypti)

Mä puhun daria. (Afganistan)

Mä puhun albaniaa. (Albania, Kosovo)

Mä puhun nepalia (Nepal)


Piirissä: 

Minä olen...

Minä olen kotoisin...

Minä puhun...

Minä olen (30) vuotta. 


4. Viikonpäivät

maanantai
tiistai
keskiviikko
torstai
perjantai
lauantai
sunnuntai 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...