keskiviikko 11. tammikuuta 2023

12.01.2023

 Kahdestoista tammikuuta

s. 9 aakkoset

https://suomitaskussa.eu/aakkoset/

aakkoset s. 10-11

Mikä sinun nimi on?

Miten se kirjoitetaan?

Menkää jonoon aakkosjärjestyksessä etunimen mukaan. s. 15


1. Kuka sinä olet?

Mistä sinä olet kotoisin? 

https://www.google.com/maps/@55.8224537,26.8222684,3z?hl=fi

Olen kotoisin...

Egyptistä (Yasser)

Albaniasta/Kosovosta (Elheme, Esra, Naxhie, Fazile, Zamira, Egzon) Blinera?

Irakista (Mohammed, Israa, Hasan)

Nepalista ( Renuka)

Puolasta (Agnieszka) 

Afganistanista (Zahra, Basira)

Mitä kieltä sinä puhut?

Minä puhun arabiaa, albaniaa, puolaa, daria, nepalia. 


Tärkeät verbit: (s. 16-17)

puhua             minä puhun (suomea)
kuunnella       minä kuuntelen (musiikkia)
kirjoittaa         minä kirjoitan (viestin)
lukea              minä luen (tekstin)
katsoa            minä katson (videota)

tulla                minä tulen (kouluun)

mennä           minä menen (kotiin)

opiskella        minä opiskelen (suomea)


kysyä              minä kysyn  (opettajalta)  
avata              minä avaan (oven)

sulkea             minä suljen (kirjan)

Viikonpäivät:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...