maanantai 22. kesäkuuta 2020

Tiistai 23.06.

23.06. (Kahdeskymmeneskolmas kesäkuuta)

Aamutehtävä:

Katso video (partitiivi):


9.30 Testi

1. Kirjoita vastaukset chattiin tai whatsappiin:

- Kenen kanssa sinä asut?
- Kenen kanssa olet samalla kurssilla?
- Kenen kanssa puhut suomea?
- Kenen kanssa olit viikonloppuna?
- Kenen kanssa haluat grillata?


2. Teksti s. 9


Kysymykset:

1. Missä Pedro asuu?
2. Kenen kanssa Pedro asuu?
3. Onko Pedro töissä?

4. Missä Hanna asuu? Kenen kanssa hän asuu?

5. Minkä maalainen Olga on?
6. Kenen kanssa hän on naimisissa?
7. Onko Olgalla lapsia?

8. Mistä Alex on kotoisin?
9. Missä Alex on töissä?

10. Mikä on Laurin ammatti?
11. Missä Tuula Mäkelä on töissä?
12. Kuinka monta lasta heillä on?


2. Koulun säännöt. 

3. Partitiivi s. 95- 96





a) numero + partitiivi

Video 7


Juon 3 kahvia.
Syön 2 banaania.
Minulla on 2 autoa.
Minulla on 5 kynää.

Sano partitiivissa:

Minulla on 

3 + banaani
4 + kirja
monta + ystävä
7 + vihko
2 + auto
5 + sisko
3 + lapsi

b) verbi + partitiivi

Mitä sinä rakastat?

Rakastatko minua, kesää, talvea, jalkapalloa, aurinkoa, kaunista naista/komeaa mies, sinun perhettä…?

 

Mitä sinä vihaat?

Vihaatko minua, kesää, talvea, sotaa, sadetta, kylmää säätä, hyttys…?

 

Mitä kieltä sinä haluat opiskella?

 

Haluatko opiskella suomea, ranskaa, ruotsia, venäjää, norjaa, kurdia, turkkia, englantia…..?


Kotitetävä:

Lue oppikirjan sivut 95-96.

Kirjoita partitiivissa. Malli: Minulla on 3 banaania

Minulla on 

3 + banaani
4 + kirja
monta + ystävä
7 + vihko
2 + auto
5 + sisko
3 + lapsi

Kirjoita: Mitä sinä haluat opiskella? Mitä sinä vihaat? Mitä sinä rakastat.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

28.3.2024

Pääsiäinen (sanasto) https://quizlet.com/392640864/paasiainen-flash-cards/ Teksti Milloin on pääsiäinen tänä vuonna? Kuinka monta päivää pää...