tiistai 19. tammikuuta 2021

20.01.2021

Keskiviikko 20.01.2021


Aamutehtävä 9.00 -9.30






Lue kysymykset ja vastaukset. Kirjoita omat vastaukset whatsapp -ryhmään.


Eli kerro itsestäsi, kirjoita lauseet whatsapp -ryhmään.

Malli:

Minä olen Inga.

Minä olen venäläinen.

Minun vanha kotimaa on Venäjä.

Minä olen kotoisin Venäjältä.

Minä olen 46-vuotias.

Minun äidinkieli on venäjä.

Minä puhun suomea, ranskaa ja englantia.

Minä tulin Suomeen noin 20 vuotta sitten.


Uudet kysymykset:

- Minkämaalainen sinä olet?

- Minä olen ....

brasilialainen

romanialainen

virolainen

unkarilainen

turkkilainen 

uzbekistanilainen 

gambialainen

nigerialainen

libanonilainen 

makedonialainen

kosovolainen

albanialainen 

irakilainen


1. Opiskelu zoomissa. 9.30 ->

Miltä sinusta tuntuu? https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/06/14/finnish-phrases-suomen-kielen-fraaseja

iloinen 😀
surullinen 😢
väsynyt 😴
rakastunut 😍
vihainen 😡

2. Harjoitellaan puhumista.

Ensin isossa luokassa, sitten pienryhmissä.



3. Vokaaliharmonia.

ssä?  vai   ssa?
llä?    vai   lla?

Minä asun Suomessa                 a o u             ❤  ssa
Minä asun Irakissa.


Minä asun Jyväskylässä.            ä ö y             ❤   ssä 
Minä asun Myyrmäessä
Minä asun Helsingissä                e, i                ❤   ssä 






4. Numerot pienryhmissä:


- Mikä numero 17 on?
- Se on salaatti.




5. Kyltit ja opasteet.

Mitä nämä sanat tarkoittavat? Etsi kyltti tai opaste ja ota valokuva. Missä paikassa se on?



6. Teksti, kpl 2. Minkämaalainen sinä olet? (s. 29)

1. 

https://c2-julkaisu.otava.fi/web/site-2972263/state-jurdqmjqgqra/page-2972468

Kotitehtävä: Lue teksti ja vastaa kysymyksiin. s. 44 (H 10)


2. Kyltit ja opasteet. Mitä nämä sanat tarkoittavat? Etsi kyltti tai opaste ja ota valokuva. Missä paikassa se on?


3. Lue ja kirjoita hän -muoto.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...