tiistai 12. tammikuuta 2021

13.11.2021

 Keskiviikko 13.11.2021

Tänään kurssi alkaa klo 9.30.

1. tunti 9.30 - 10.30

kahvitauko (15 min) 

2. tunti 10.45 - 12.00

lounas 12.00-12.30 🥗

3. tunti 12.30 - 13.30 


Zoom linkki:   https://arffman.zoom.us/j/7021736899?pwd=MVNZUDExYlRyOCtXZXBKZk9kSmFaZz09

1. 


Videon kysymykset:

Moi! Hauska tutustua!
Mä oon = Mä olen

1. - Mikä sun nimi on?
    - Mä oon Raisa. / Minä olen Raisa.
      Mun nimi on Raisa.

2. - Mistä sä olet kotoisin?
    - Mä oon kotoisin Suomesta. / Minä olen kotoisin Suomesta. 

3.  - Missä sä asut?
     - Mä asun Engalnnissa. /Minä en asu Suomessa

4.   - Mitä kieliä sä puhut?
      - Mä puhun suomea, englantia, kiinaa ja espanjaa, ranskaa ja ruotsia. 







Mistä sä oot kotoisin? /                              Mitä kieltä sä puhut?/
Mistä sinä olet kotoisin?                            Mitä kieltä sinä puhut?

Mä olen kotoisin Irakista.                             Mä puhun arabiaa. (Amani)
Mä olen kotoisin Nigeriasta.                         Mä puhun englantia. (Aderoju)
Mä olen kotoisin Romaniasta.                      Mä puhun romaniaa. (Victor)
Mä olen kotoisin Uzbekistanista.                  Mä puhun uzbekkia. (Mehriniso)
Mä olen kotoisin  Albaniasta.                       Mä puhun albaniaa. (Xholjian ja Florent)
Mä olen kotoisin Virosta.                              Mä puhun viroa. (Anete)
Mä olen kotoisin Brasiliasta.                         Mä puhun portugalia.  (Jose)
Mä olen kotoisin Unkarista.                          Mä puhun unkaria. (Veronika)
Mä olen kotoisin Turkista.                             Mä puhun turkkia. (Dilber, Yasemin ja Davut)
Mä olen kotoisin Venäjältä.                           Mä puhun venäjää. (Ekaterina, Pavel, Elena)
Mä olen kotoisin Gambiasta.                        Mä puhun mandinkaa ja englantia. (Saidou) 
Mä olen kotoisin Makedoniasta.                   Mä puhun makedoaniaa. (Igor) 
Mä olen kotoisin Libanonista.                       Mä puhun arabiaa. (Aalaa)
Mä olen kotoisin Kamerunista.                     Mä puhun englantia. (Leonard) 
        

Katsotaan maat, mistä opiskelijat ovat kotoisin. 
Pienryhmissä: Kysy: Mikä sun nimi on? Mistä sä oot kotoisin? Mitä kieltä sä puhut?
Kysymys koko ryhmälle. Kuka puhuu portugaliaa? Kuka puhuu romaniaa?


2.   Tervehdykset: ( luetaan pienryhmissä) Sanelu. 




Harjoittele tervehdyksiä. 




3. Tärkeät verbit: (pdf) lukeminen + sanelu

puhua             minä puhun (suomea)
kuunnella       minä kuuntelen (musiikkia)
kirjoittaa         minä kirjoitan (viestin)
lukea              minä luen (tekstin)
katsoa            minä katson (videota)

kysyä              minä kysyn  (opettajalta)  
avata              minä avaan (mirkofonin ja videokameran)
sulkea             minä suljen (mikrofonin)


4. Viikonpäivät

maanantai
tiistai
keskiviikko
torstai
perjantai
lauantai
sunnuntai 



laulu: 









Itsenäinen tehtävä: tervehdykset, tehtävä 7. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...