torstai 30. maaliskuuta 2023

31.3.2023

 Kolmaskymmenesensimmäinen maaliskuuta

s. 38 Kysymyssanat

1. Kuka

2. Mikä

3. Mitä

4. Minkämaalainen

5. Missä

6. Mistä

7. Mihin

8. Miksi

9. Kuinka

10. Milloin


Ryhmätyö ( Kirjoita kysymykset 3 hengen ryhmässä. Jokainen ryhmä saa  5 kysymyssanaa)

- Kysymyssanat (moniste parin kanssa)

Kirjasta s. 52 (H 24,25)

2. Konsonantit

s. 40 (2), s. 41 (3)

kortit parin kanssa

3. KPT-vaihtelu

s. 42-43) moniste

4. Teksti ( video)

- kahoot

5. ko/kö - kysymys s. 39 


Sinä  asut Espoossa. -> Asutko sinä Espoossa?

Asutko sinä Espoossa?

Sinä olet kotoisin Belgiasta.

Sinä puhut ranskaa.

Sinä olet belgialainen.

Sinä rakastat suomalaista musiikkia.

Aamulla sinä laulat suihkussa.

Illalla sinä katsot elokuvaa.

Sinä tanssit  salsaa. 

Sinä maksat laskut.

Huomenna sinä ostat ruokaa.


verbikortit ( tee ko/kö kysymys)

Adjektiivit (kortit)

Etsi vastakohdat.

(utelias >< apaattinen)

Olen ajoissa ><Olen myöhässä.

Olen aina ajoissa.

Olen joskus myöhässä.

En ole koskaan myöhässä. 


Katso kortit ja kysy ryhmässä:

Video 14

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/06/14/finnish-phrases-suomen-kielen-fraaseja

- Oletko tänään energinen?  - En ole, olen väsynyt.

- Oletko tänään iloinen? - En ole, olen surullinen. 

- Oletko tyytyväinen? - Kyllä, olen. 

- Oletko tänään myöhässä? - En ole, olen aina ajoissa. 

s. 53 H 26-27


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...