perjantai 17. maaliskuuta 2023

20.3.3023

 20.3.2023

Tervetuloa suomen kurssille!



Katso video: 









Videon kysymykset:

Moi! Hauska tutustua!
Mä oon = Mä olen

1. - Mikä sun nimi on?
    - Mä oon Raisa. / Minä olen Raisa.
      Mun nimi on Raisa.

2. - Mistä sä olet kotoisin?
    - Mä oon kotoisin Suomesta. / Minä olen kotoisin Suomesta. 

3.  - Missä sä asut?
     - Mä asun Engalnnissa. /Minä en asu Suomessa

4.   - Mitä kieliä sä puhut?
      - Mä puhun suomea, englantia, kiinaa ja espanjaa, ranskaa ja ruotsia. 
        
  
Tervehdykset:








Mistä sä oot kotoisin? /                              Mitä kieltä sä puhut?/
Mistä sinä olet kotoisin?                            Mitä kieltä sinä puhut?

Minä olen kotoisin Intiasta.                            Minä puhun hindiä.
Minä olen kotoisin Valko-Venäjältä.               Minä puhun valkovenäjää.
Minä olen kotoisin Tunisiasta.                        Minä puhun arabiaa.
Minä olen kotoisin Filippiineiltä.                     Minä puhun tagalogia.
Minä olen kotoisin Venäjältä.                         Minä puhun venäjää.
Minä olen kotoisin Nicaraguasta.                   Minä puhun espanjaa
Minä olen kotoisin Virosta.                             Minä puhun viroa
Minä olen kotoisin Bangladeshista.                Minä puhun bengalia
Minä olen kotoisin Ruotsista.                          Minä puhun ruotsia
Minä olen kotoisin Ranskasta.                       Minä puhun ranskaa
Minä olen kotoisin Turkista.                            Minä puhun turkkia
Minä olen kotoisin Sri Lankasta.                    Minä puhun singalia
Minä olen kotoisin Slovakiasta.                      Minä puhun slovakkia.
                
Minä olen kotoisin Latviasta.                          Minä puhun latviaa



Katsotaan maat, mistä opiskelijat ovat kotoisin. 
Pienryhmissä: Kysy: Mikä sun nimi on? Mistä sä oot kotoisin? Mitä kieltä sä puhut?
 - moniste (kirjoita)

2. Tervehdykset s. 12-13
kortit (yhdistä kortit, domino)

- Aakkoset s. 14
s. 23, H 11
- Ääntäminen, vokaalit s 16, H 1,2 (s. 18), s. 20 H 5

3. Tärkeät verbit: (pdf) lukeminen + sanelu

puhua             minä puhun (suomea)
kuunnella       minä kuuntelen (musiikkia)
kirjoittaa         minä kirjoitan (viestin)
lukea              minä luen (tekstin)
katsoa            minä katson (videota)

kysyä              minä kysyn  (opettajalta)  
avata              minä avaan (mirkofonin ja videokameran)
sulkea             minä suljen (kirjan)
mennä             minä menen (kotiin)
tulla                minä tulen (kurssille)
ymmärtää       minä ymmärrän (opettajaa)


Illalla mä ______________________ musiikkia. (kuunnella)

Päivällä mä ____________________suomea kurssilla. (puhua)

Tänään mä ____________________ opettajalta. (kysyä)

Aamulla mä _______________________tietokoneen. (avata)

Mä _____________________ mikrofonin. (sulkea) 

Mä ______________________ vihkoon. (kirjoittaa) 

Mä _________________ tekstiä. (lukea) 

Mä _________________ videoita puhelimesta. (katsoa) 

Mä _________________ suomea (ymmärtää) 


4. Viikonpäivät s. 14

maanantai
tiistai
keskiviikko
torstai
perjantai
lauantai
sunnuntai 

s. 25-26


Kotiin:

Viikonpäivät:

Tervehdykset:

Lainasanat:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...