maanantai 26. syyskuuta 2022

27.09.2022

 Kahdeskymmenesseitsemäs syyskuuta

Viime viikolla minä olin Italiassa. Siellä minä harrastin joogaa ja kävelin vuorissa ryhmän kanssa. 

Minun ryhmässä oli 9 ihmistä: kaksi venäläistä, kaksi sveitsiläistä, neljä ranskalaista ja italialainen opas.

Minä puhun heidän (he, genetiivi) kanssa ranskaa. 















KysymysKenen kanssa?              Genetiivi + kanssa

Pedro asuu Hannan kanssa. 
Olga on Pedron ja Alexin kanssa kurssilla.
Hän puhuu opettajan kanssa. 


- Kenen kanssa sinä asut?                        - Minä asun minun perheeni kanssa. 
- Kenen kanssa olet samalla kurssilla?    - Olen samalla kurssilla...
- Kenen kanssa puhut suomea?               - Puhun suomea opettajan kanssa.
- Kenen kanssa olit viikonloppuna?          - Olin viikonloppuna kaverin kanssa. 
- Kenen kanssa haluat juoda kahvia?       - Haluan juoda kahvia opiskelukaverin kanssa. 
- Kenen kanssa haluat matkustaa?           - Haluan matkustaa ....

2. Verbit, kpt

H 23-25

3. Kuuntelutehtävä Suomalainen Hississä

https://yle.fi/uutiset/osasto/selkouutiset/suomalainen_hississa_1172015/8147463


Suomalainen hississä


tila = space

tiedot = information

tutkia = to research, to study

 

  • Mitä suomalainen tekee hississä?

  • Mitä ranskalainen tekee hississä?

  • Miksi suomalainen ei halua olla liian lähellä muita ihmisiä?

  • Mitä suomalainen katsoo hississä?

  • Mistä nämä tiedot ovat?

4.
Video (8. Maanantaina sataa vettä)


Aurinko paistaa.
On pilvistä.
Sataa vettä. 
Sataa lunta.
Tuulee. 
On kuuma. 
On kylmä. 

Lyhyt keskustelu pienryhmissä.

- Millainen sää tänään on?
- Kuinka monta astetta ulkona on?
- Mikä on paras vuodenaika?
- Milloin sinulla on loma?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...