keskiviikko 24. helmikuuta 2021

24.02.2021

 Keskiviikko 24.02.2021

Aamutehdävä:







Vastaa kysymyksiin. Kirjoita vastaukset whatsappiin. Voit tehdä myös videon. 😊

Kuka sinä olet? 

Laulatko sinä suihkussa?

Milloin olet hyvällä tuulella? 

Kuinka usein soitat äidille?

Meikkaatko aamulla? (meikata)

Missä tapaat (tavata) kavereita?

Tykkäätkö katsoa futista? Tykkäätkö pelata futista?

Milloin sinulla on kiire?


Mallivastaukset:

Mä olen Inga. En laula suhkussa, vaan laulan autossa. Olen hyvällä tuulella, kun olen meren rannalla rakkaiden ihmisten kanssa. :) Soitan äidille joka päivä ja joskus monta kertaa päivässä. Mä meikkaan joka aamu. Tapaan kavereita kahvilassa tai kotona. Tykkään katsoa futista kun mun lapsi pelaa. Yleensä minulla on kiire aamuisin. 


9.30 ->

Kellonajat.

Mitä kello on?

https://wordwall.net/fi/resource/1088865/mit%C3%A4-kello

s. 130 (11) kuuntelu 


Jutellaan!



Luku 8:

https://soundcloud.com/opetushallitus/luku-8-kirjakielinen-minun?in=opetushallitus/sets/paivaa-suomea-aikuisille-aanitteet

Puhu ryhmässä: s. 131 (12)


Kotitehtävän tarkistus: s. 126 (2) vastaa kysymyksiin ryhmissä.


Verbityyppi 2



Kortit. Kirjoitetaan lauseita.



Tehdä ja nähdä s. 139 (26) 

minä teen                                             minä näen

sinä teet                                               sinä näet

hän tekee                                             hän näkee

me teemme                                           me näemme

te teette                                               te näette

he tekevät                                           he näkevät






Negatiivinen muoto: 

Minä en käy salilla
Sinä et käy suihkussa
Hän ei käy kaupassa
Me emme käy torilla
Te ette käy apteekissa.
He eivät käy Alkossa.

Puhu ryhmässä. Vastaa negatiivisesti. 

- Juotko viiniä?
-En juo. 


Syötkö pizzaa joka päivä?
Käytkö kirpputorilla joka aamu?
Teetkö töitä lomalla?
Tupakoitko paljon?
Imuroitko naapurin asuntoa?
Saatko kukkia joka aamu? 

Lopuksi Sannaja Manu ryhmätyönä. 




Kotitehtävä:

https://wordwall.net/fi/resource/964151/paljonko-kello-mit%C3%A4-kello

https://moninet.rovala.fi/assets/moninet/suomen-kielen-opiskeluymprist-kappale-4-tiedostot/H4.11-Verbityypit-ja-taivutus2.htm

Opettele verbityyppi 1 ja 2 (s. 123) Kirjoita lauseet.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...