sunnuntai 14. helmikuuta 2021

15.02.2021

 Maanantai 15.02.2021.


Aamutehtävä 9.00 -9.30  Eilen oli ystävänpäivä. 😍






Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

Milloin ystävänpäivä on?

Mikä päivän symboli on?

Mitä Suomessa tehdään (tehdä) ystävänpäivänä?

Mitä sinä teit (tehdä) ystävänpäivänä?


Ystävänpäivä Suomessa. 💗

Ystävänpäivä eli Valentinuksen päivä on 14. (neljästoista) helmikuuta. Se ei ole suomalainen juhla, vaan se on tullut Suomeen muista maista. Monissa maissa se on juhlapäivä. Päivän symboli on punainen sydän. 💗

 Ystävänpäivänä muistetaan (muistaa) parhaita (paras) ystäviä ja rakkaita (rakas). Voit esimerkiksi soittaa ystävälle tai omalle rakkaalle (rakas) ja kutsua hänet sinun luokse. Tai voit lähettää hänelle kirjeen tai kortin. Sinä voit antaa ystävälle pienen (pieni) lahjan tai kukkia. 

 Joissakin maissa ystävänpäivä on rakastavaisten (rakastavainen) päivä. Suomessa ihmiset juhlivat sitä, että ovat hyviä ystäviä.

Hyvät ystävät ovat kullan arvoisia!

Hyvää ystävänpäivää! 


9.30 ->

Kotitehtävän tarkistus. s. 91 s. 105 (13)


Lue parin kanssa:

Sukulaissanat, video 9

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/06/14/finnish-phrases-suomen-kielen-fraaseja

A

B

Millainen perhe sinulla on?

Minulla on vaimo ja kolme lasta.

Onko sinulla sisaruksia (sisarus)?

Minulla on yksi sisko ja

kaksi veljeä.

Onko sinulla lapsia?

Minulla ei ole lapsia.

Oletko sinä naimisissa?

Kyllä, minä olen naimisissa.

Oletko sinä eronnut.

Kyllä, olen eronnut ja olen yksinhuoltaja.

Kysy ryhmässä:

Millainen perhe sinulla on?

Oletko naimisissa? Onko sinulla lapsia?

Onko sinulla sisaruksia?


Sukulaissanojen harjoittelu: open opas s. 113.


Teksti Minä + kysymykset. 99 (2)

Persoonapronomini partitiivissa:

Lue:

minä - minua                Muistatko sinä minua?
sinä   - sinua                 Minä rakastan sinua.
hän   - häntä                 Menen tapaamaan minun äitiä, koska minulla on ikävä häntä
me    - meitä                 Meillä on kiire, opettaja odottaa meitä.
te     - teitä                    Voitteko puhua hitaasti, en ymmärrä teitä.                
he    - heitä                   Missä lapset ovat? Me odotamme heitä.

Tee harjoitus oppikirjasta. s. 104 (11)
Voit kirjoittaa omia lauseita, joissa on sanoja: minua, sinua, häntä, meitä, teitä, heitä.




Värit s. 90 s. 101

Video 3

Sukulaissanat: 

Itsenäinen tehtävä open opas s. 113 -114



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...