sunnuntai 2. elokuuta 2020

Maanantai 03.08.

Maanantai 03.08. elokuuta

Tervetuloa takaisin suomen kielen kurssille!


Aamutehtävä: kirjoita 7 lausetta (lause), mitä sinä teit kesälomalla.

Haluatko tietää, mitä minä tein lomalla? 😎 Lue esimerkkilauseet. 


Mä keräsin kantarelleja. (kerätä)
                                                 
                                    Mä olin rannalla. (olla)


Mä uin meressä. (uida)
                                                         Mä kastelin kukkia (kastella) 
 
Mä keräsin marjoja. (kerätä)


Mä kävin kuntosalilla (käydä). Mä kävin eläinpuistossa.




Mä matkustin Tallinnaan ystäväni kanssa. (matkustaa)

Mä matkustin äidin luokse junalla ja luin kirjaa. (lukea)




                                Mä tein mustikkapiirakan. (tehdä)



1. Aloitetaan! Loman jälkeen on kiva tavata opiskelukavereita. Miltä sinusta tuntuu nähdä sun kavereita zoomissa? Mitä sinulle kuuluu tänä aamuna?

Oletko iloinen, surullinen, rentoutunut, rauhallinen, onnellinen, väsynyt, peloissasi, tyytyväinen, vihainen...? 

2. Keskustelu ryhmissä.

Kenen kanssa? Genetiivi + kanssa.

Perheeni kanssa. Ystävän kanssa. Lapseni kanssa. Hänen kanssa...


Kenen kanssa menet rannalle?
Kenen kanssa grillaat?
Kenen kanssa juot teetä?
Kenen kanssa sinä menen saunaan?
Kenen kanssa puhut puhelimessa joka päivä?
Kenen kanssa sinä asut?
Kenen kanssa olet onnellinen?

3. Keskustelu

Mitä sinä teet kesälomalla?
Mihin aikaan sinä heräät lomalla?
Mitä vaatteita (vaate) haluat ostaa lomalla?
Mitä ruokaa haluat syödä lomalla? Teetkö ruokaa itse vai syötkö ravintolassa?
Opiskeletko suomea lomalla?
Kenen kanssa puhut suomea lomalla?

4. Sanelu

5. Teksti s. 115 (kappale 5) 

- sivu 117 sanasto




Kuuntelu (teksti)


Lukeminen.





Kotitehtävä:

Kirjoita vihkoon, mitä teit kesälomalla.

- s. 117 kirjoita uudet sanat vihkoon ja opettele sanat


- s. 115 -116 lue teksti ( 5 kertaa)

- s. 126, harjoitus 2. Vastaa kysymyksiin ja kirjoita vastaukset vihkoon.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

30.4.2024

 Kolmaskymmenes huhtikuuta Vappu Tärkeät sanat ( kortit): https://quizlet.com/395947347/flashcards ylioppilaslakki Havis Amandan patsas vapp...