maanantai 13. marraskuuta 2023

14.11.2023

     Neljästoista marraskuuta


Aloitetaan kysymyksistä:

Juttele pienessä ryhmässä.

Vastaa kysymyksiin parin kanssa:



Monelta sinä heräät arkisin (ma-pe)?

Laulatko sinä suihkussa? Missä sinä laulat?

Milloin olet hyvällä tuulella? Milloin olet huonolla tuulella?

Kuinka usein soitat äidille? Kenelle sinä soitat usein?

Meikkaatko aamulla? (meikata)

Missä tapaat (tavata) kavereita?

Tykkäätkö katsoa futista? Tykkäätkö pelata futista?

Pelaatko lautapelejä? (lautapeli)

Kuka pesee pyykkiä teillä kotona?

Milloin sinulla on kiire?


Mallivastaukset:

Mä olen Inga. En laula suihkussa, vaan laulan autossa. Olen hyvällä tuulella, kun olen meren rannalla rakkaiden ihmisten kanssa. :) Soitan äidille joka päivä ja joskus monta kertaa päivässä. Mä meikkaan joka aamu. Tapaan kavereita kahvilassa tai kotona. Tykkään katsoa futista kun mun lapsi pelaa. Joskus pelaan Monopoli -peliä mun lasten kanssa. Yleensä minulla on kiire aamuisin.


Teksti + kysymykset ( mitä tapahtuu tavallisena päivänä)

- verbityyppi 3 ja 4 + kpt -vaihtelu 

kotitehtävän tarkistus ryhmätyönä ( teksti)
H29 (tarkistus)

Keskustelu ryhmissä:

kpt-verbit

Unohdatko usein suomen kielen uusia sanoja?

Miten opettelet uusia sanoja?

Millä kielellä juttelet opiskelukavereiden kanssa tauolla?

Mitä ajattelet suomen kielestä?

Pidätkö suomen kurssista? 

Kuinka monta tuntia sinä lepäät kurssin jälkeen ? 

Kuunteletko suomenkielestä musiikkia?

Lupaatko, että teet kotitehtävät joka päivä? 

Tiedätkö, mihin menet kieliharjoitteluun?

Tykkäätkö maata sohvalla kun olet somessa ( some= sosiaalinen media) ?  


Kirjasta: kuunteluharjoitukset 19, 24

- kello

- tapaamisen sopiminen


- tapaamisen sopiminen, s. 122 

s. 144-145

H 35


-Mennäänkö kahville?

-Mennään vaan! Milloin sinulle sopii?

- Mulle sopii tiistaina. Sopiiko sinulle tiistaina?

-Ei, minulle ei sovi, mutta keskiviikkona minulla on aikaa.

- Keskiviikkona sopii hyvin. Monelta?

- Sopiiko kello 16?

- Se sopii. (= Se käy). Nähdään sitten keskiviikkona klo 16. 😀

- tee oma dialogi 


Tee video sinun päivästä:





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...