torstai 9. marraskuuta 2023

10.11.2023

 Kymmenes marraskuuta

Isänpäivä

Isänpäivää juhlitaan  marraskuun toisena sunnuntaina.

https://www.youtube.com/watch?v=P7asNPB49Wg

Marraskuun toinen sunnuntai. Yhdysvalloista lähtenyt merkkipäivä yleistyi Suomessa 1970-luvulla. Vakiintunut liputuspäivä siitä tuli 1987. Jotkut isät saavat aamiaista vuoteeseen. Isät ja isoisät saavat kortteja, lahjoja ja kakkua.


Kirjasta: H12 + kuunteluhajoitukset

Mitä tapahtuu tavallisena päivänä? -teksti

Kysymykset.

Vastaa kysymyksiin parin kanssa:



Monelta sinä heräät arkisin (ma-pe)?

Laulatko sinä suihkussa? Missä sinä laulat?

Milloin olet hyvällä tuulella? Milloin olet huonolla tuulella?

Kuinka usein soitat äidille? Kenelle sinä soitat usein?

Meikkaatko aamulla? (meikata)

Missä tapaat (tavata) kavereita?

Tykkäätkö katsoa futista? Tykkäätkö pelata futista?

Pelaatko lautapelejä? (lautapeli)

Kuka pesee pyykkiä teillä kotona?

Milloin sinulla on kiire?



Mallivastaukset:

Mä olen Inga. En laula suihkussa, vaan laulan autossa. Olen hyvällä tuulella, kun olen meren rannalla rakkaiden ihmisten kanssa. :) Soitan äidille joka päivä ja joskus monta kertaa päivässä. Mä meikkaan joka aamu. Tapaan kavereita kahvilassa tai kotona. Tykkään katsoa futista kun mun lapsi pelaa. Joskus pelaan Monopoli -peliä mun lasten kanssa. Yleensä minulla on kiire aamuisin.




s. 125

Verbi osata (taito/skill) + infinitiivi


- Osaatko sinä laulaa?

- En osaa soittaa pianoa, mutta osaan soittaa kitaraa.
Minä osaan laulaa.
Minä osaan laittaa ruokaa.
Minä osaan korjata autoja.
Minä osaan puhua suomea.
Minä osaan ajaa polkupyörää.
Minä osaan puhua ranskaa.
Minä osaan tehdä viininlehtikääryleitä.
Minä osaan piirtää.


Osata (4)
minä osaan               me osaamme (osataan)
sinä osaat                 te osaatte
hän osaa                   he osaavat

Tehtävä: Kirjoita, mitä sinä osaat tehdä. Mitä sinä et osaa tehdä. Voit myös kirjoittaa, mitä sinun opiskelukaveri osaa tehdä.

Malli: Minä osaan ajaa autoa, puhua ranskaa, luistella, opettaa suomea (😀), tehdä herkullista ruokaa ja kuunnella ihmisiä.

En osaa: tehdä dolmaa, soittaa pianoa, hypätä laskuvarjolla, puhua arabiaa.

s. 140 H 28 ja H 29



- Kello


Kello on viisi/viittä (partitiivi) yli kymmenen. 

Verbityyppi 4
- moniste
- kuvat + lauseet






Missä nainen makaa?

Mitä sinä pelkäät?

Hyppäätkö joskus trampoliinilla?

Hakkaatko joskus nyrkkeilysäkkiä? Hakkaatko puita?

Mitä sinä pakkaat matkalaukkuun, jos matkustat Tallinnaan?

Missä sinä tapaat ystäviä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...