perjantai 13. lokakuuta 2023

16.10.2023

 Kuudestoista lokakuuta 


Juttele parin kanssa:

Mikä päivä tänään on?
Miltä sinusta tuntuu?
Kuinka monta astetta tänään on?
Mitä sinä teet kurssilla? 

Video 14

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/06/14/finnish-phrases-suomen-kielen-fraaseja

(kortit)

- Oletko tänään energinen?  - En ole, olen väsynyt.

- Oletko tänään iloinen? - En ole, olen surullinen. 

- Oletko tyytyväinen? - Kyllä, olen. 

- Oletko tänään myöhässä? - En ole, olen aina ajoissa. 

kpt- vaihtelu (s. 36)

H6, 7


3. Numerot (kertaus)

Kuuntelu s. 43 (8)

4. Verbit 
negatiivinen lause (s. 37)
H 15 - 16
- verbikortit ryhmätyönä
s. 49 ( 17) parin kanssa

- kansalaisuus s. 31


Minkämaalainen sinä olet?
Minä olen...

nigerialainen
zimbabwelainen
uzbekistanilainen 
ukrainalainen
kazakstanilainen
pakistanilainen
nepalilainen
intialainen
venäläinen
bangladeshilainen 
latvialainen
srilankalainen
iranilainen

H11, 12, 13
kotitehtävän tarkistus (14)

Juttele parin kanssa:
Tee kysymykset:

etunimi ja sukunimi
kotimaa
kansalaisuus
äidinkieli
muu kielitaito
ikä
osoite


ko/kö




- puhekielen numerot ( Jätksikiskalla)

Mitä tämä maksaa? s. 34

https://areena.yle.fi/1-3887665

Teksti + H 10

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...