tiistai 10. lokakuuta 2023

12.10.2023

 Kahdestoista lokakuuta


Mikä sinun nimi on?

Miten se kirjoitetaan?

Mikä phone on suomeksi?

Mitä kuuluu?

Mikä päivä tänään/huomenna/ylihuomenna on?


Ääntäminen s. 18- 19

Viikonpäivät: H 17


2. Katso video: 









Videon kysymykset:

Moi! Hauska tutustua!
Mä oon = Mä olen

1. - Mikä sun nimi on?
    - Mä oon Raisa. / Minä olen Raisa.
      Mun nimi on Raisa.

2. - Mistä sä olet kotoisin?
    - Mä oon kotoisin Suomesta. / Minä olen kotoisin Suomesta. 

3.  - Missä sä asut?
     - Mä asun Engalnnissa. /Minä en asu Suomessa

4.   - Mitä kieliä sä puhut?
      - Mä puhun suomea, englantia, kiinaa ja espanjaa, ranskaa ja ruotsia. 
     


   Kysy parilta ja kerro ryhmälle sinun paristasi.


  • Mikä sinun nimi on? Hän on ....

  • Mistä sinä olet kotoisin? Hän on kotoisin...

  • Mikä sinun äidinkieli on? Hänen äidinkieli on

  • Mitä kieliä sinä puhut? Hän puhuu...

  • Missä sinä asut? Hän asuu...

  
Tervehdykset:

Video 11








Mistä sä oot kotoisin? /                              Mitä kieltä sä puhut?/
Mistä sinä olet kotoisin?                            Mitä kieltä sinä puhut?

Minä olen kotoisin Latviasta.                          Minä puhun latviaa
Minä olen kotoisin Intiasta.                             Minä puhun hindiä.
Minä olen kotoisin Ukrainasta.                       Minä puhun ukrainaa
Minä olen kotoisin Venäjältä.                          Minä puhun venäjää.
Minä olen kotoisin Bangladeshista.                Minä puhun bengalia
Minä olen kotoisin Sri Lankasta.                    Minä puhun singalia
Minä olen kotoisin Pakistanista.                     Minä puhun urdua. 
Minä olen kotoisin Uzbekistanista.                 Minä puhun uzbekkia. 
Minä olen kotoisin Iranista.                             Minä puhun azeria/persiaa. 
Minä olen kotoisin Nepalista.                          Minä puhun nepalia. 
Minä olen kotoisin Nigeriasta.                         Minä puhun engalntia. 
Minä olen kotoisin Hondurasista.                    Minä puhun espanjaa. 
Minä olen kotoisin Zimbabwesta.                    Minä puhun englantia. 
          




Katsotaan maat, mistä opiskelijat ovat kotoisin. 
Pienryhmissä: Kysy: Mikä sun nimi on? Mistä sä oot kotoisin? Mitä kieltä sä puhut?
 - moniste (kirjoita)

3. Tärkeät verbit: (pdf) lukeminen + sanelu

puhua             minä puhun (suomea)
kuunnella       minä kuuntelen (musiikkia)
kirjoittaa         minä kirjoitan (viestin)
lukea              minä luen (tekstin)
katsoa            minä katson (videota)

kysyä              minä kysyn  (opettajalta)  
avata              minä avaan (mirkofonin ja videokameran)
sulkea             minä suljen (kirjan)
mennä             minä menen (kotiin)
tulla                minä tulen (kurssille)
ymmärtää       minä ymmärrän (opettajaa)


Illalla mä ______________________ musiikkia. (kuunnella)

Päivällä mä ____________________suomea kurssilla. (puhua)

Tänään mä ____________________ opettajalta. (kysyä)

Aamulla mä _______________________tietokoneen. (avata)

Mä _____________________ mikrofonin. (sulkea) 

Mä ______________________ vihkoon. (kirjoittaa) 

Mä _________________ tekstiä. (lukea) 

Mä _________________ videoita puhelimesta. (katsoa) 

Mä _________________ suomea (ymmärtää) 

Mä _________________ kurssille kello 9.00. (tulla)

Mä _________________ kotiin kello 13.30. ( mennä) 


Vokaaliharmonia


vokaaliharmonia, s. 17, s. 19, s. 20





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...