torstai 17. helmikuuta 2022

18.02.2022

 Kahdeksastoista helmikuuta

9.00-9.30 Aamutehtävä







1. Lue teoriaa, s. 156












2. Kirjoita lauseet.



3. Ota kolme valokuvaa ja kirjoita "missä? on mitä?" - lauseet.

Esimerkki:  Pöydällä on kukkakimppu ja kynttilä. Pöydällä ei ole tietokonetta. 


9.30 ->

Harjoittelu (diat)

Miten haen kieliharjoittelupaikkaa?

Tee dialogi:


-Hei! Olen suomen kurssilla ja etsin kieliharjoittelupaikkaa. Kenen kanssa voin puhua?


-Hei! Minä olen Leena Mäkelä. Voit puhua minun kanssa.


-Mä olen ______________. (sun nimi)


-Milloin sun harjoittelu on?


-Se alkaa ______ ja loppuu______. Se on 3 viikkoa. Tässä on paperi.


-Okei! Voitko tulla huomenna haastatteluun ja ota sopimuspaperi mukaan. 


-Kyllä, mihin aikaan voin tulla huomenna?


-Sopiiko klo 14.00?


-Totta kai. Minä tulen huomenna! 


Kieliharjoittelupaikan hakeminen


Hei! Olen _________ (sinun nimi). Olen Arffmanin maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksessa. Haluaisin tulla teille kieliharjoitteluun 03.05. – 21.05.2020. Harjoittelu on palkaton ja minulla on vakuutus. Harjoittelupäivä on 6- 8 tunnin mittainen. Onko harjoittelu mahdollinen?


Ystävällisin terveisin

________ (sinun nimi).


2.  Kotitehtävä

 Lue teksti ja vastaa kysymyksiin.

Kirjoita ja opettele sanat!

yhteinen tila (sauna, pesutupa, rappukäyttävä)
Viedä roskat  jäteastioihin
jäte (roskat, esim. sekajäte, biojäte)
pidä kiinni (älä päästä irti)
ruokkia (antaa ruokaa)
palovaroitin
pitää kunnossa (katso, että se toimii)
viemäri










https://suomitaskussa.eu/palovaroitin-3/

Katso video Palovaroitin:

Videon fraasit.

Täältä tulee savua.

Sinun pitää huolehtia, että palovaroitin toimii.

Onko sinulla pattereita?



3. Ryhmätyönä



















Dialogi Pedro soittaa huoltoyhtiöön







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...