sunnuntai 19. joulukuuta 2021

20.12.2021

 1. Selkouutiset

Selkouutiset 12.12.2021

USA = Yhdysvallat

tornado = pyörremyrsky

kuolla, on kuollut

vahinko

kaataa puita (puu)

katkoa sähköä

repiä kattoa = rikkoa kattoa

junayhteys

1. Mitä on tapahtunut USA:ssa viime perjantaina?

2. Kuinka monta ihmistä on kuollut?

3. Mitä vahinkoja tornado aiheutti?

4. Mitä presidentti Joe Biden lupasi ihmisille?

5. Mikä on Allegro?

6. Miksi Allegro ei ollut liikenteessä pitkään aikaan?


2. Ys-sanatyyppi (kotitehtävä, parityö)

3. Hanna on sairas -teksti

(kuuntelu, lukeminen), H 2

Kysymykset

Taulukko + säännöt

- imperfektin säännöt ryhmätyönä


4. Joulu 

- kortit

https://quizlet.com/556916464/flashcards

- Joululaululu Palaan kotiin


Istun yksinäin
matkalla kotiin päin
ikkunasta näin kun _________________ taakse jäi
mietin mun oloa

ja kiitollinen oon
kun siskon lapset kohta vie taas huomion
ja mun ei tarvi olla enemmän

tai yhtään yrittää

tämä aikuisuus ja muut vastuut hetkeksi nyt sivuun heitetään

 

 

Rauhan mä saan __________________
siellä mä nään sen rakkauden
sieltä siivet tuotiin mun elämään
siis tulkoon jo _______________

mä olen kohta perillä

 

Kun kone laskeutuu

Kai sä vastaan tuut

ja kysyt voinko heti _______________ kantaa puut

kohta helpottaa

ja saan vain tuijottaa

kun Sara ___________________ rakentaa

ja mun ei tarvi mennä mihinkään

tai yhtään yrittää

tämä aikuisuus ja muut vastuut hetkeksi nyt sivuun heitetään

 

Rauhan mä saan kun palaan kotiin
siellä mä nään sen rakkauden
sieltä siivet tuotiin mun elämään
siis tulkoon jo joulu

mä olen kohta perillä


Suomalainen joulu

Video 12 (9 minuuttia)

Kysymykset:

Vastaustauksessa on joulusana: jouluostoksilla, jouluvalot, glögi, pipari, joululahja, Joulupukki, joulukynttilät. 

Mitä ihmiset laittavat omalle pihalle joulukuussa?

Missä naiset ovat?

Mitä naiset syövät ja juovat?

Mitä lapset odottavat jouluna?

Mikä hahmo on tärkeä kaikille suomalaisille jouluna?

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/01/14/supisuomea-videot

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...