torstai 9. joulukuuta 2021

10.12.2021

 1. Uusi sijainen (tutustuminen) 



Kysy parilta ja kerro ryhmälle sinun paristasi.


  • Mikä sinun nimi on? Hän on ....

  • Mistä maasta sinä olet kotoisin? Hän on kotoisin...

  • Mikä on sinun äidinkieli? Hänen äidinkieli on

  • Mitä kieliä sinä puhut? Hän puhuu...

  • Missä sinä asut? Hän asuu...

- opiskelijoiden videot.

Kerro: Kuka hän on? Mistä hän on kotoisin? Mitä kieliä hän puhuu? Missä hän asuu?


2. Fraasit. (kortit ryhmätyönä)

- parisanelu (A ja B -kortit)

3. Kotitehtävän tarkistus.

Harjoitukset 7, 8 ja 26B.

4. Viikonpäivät

Mikä päivä tänään on?
Mikä päivä huomenna on?
Mikä päivä ylihuomenna on?
Mikä päivä oli eilen?

Mikä pivä oli toissapäivänä?

Kirjasta H 17 C


Laulut





- moniste

Kuuntele laulua ja lue laulun teksti.




Maanantaina mamma meni mansikoita ostamaan.      


Se päivä oli iloinen, vaan nyt se on jo eilinen.
Se päivä oli iloinen, vaan nyt se on jo eilinen.

Tiistaina toi talitintti teetä teidän naapuriin     
Kuvahaun tulos haulle talitintti piirros
: Se päivä oli...

Keskiviikon keskipäivä kesäkuussa kukoistaa.    
Kuvahaun tulos haulle kukat
: Se päivä oli... 

Torstaina soi torvisoitto kaupungista kaupunkiin.  Kuvahaun tulos haulle torvi

: Se päivä oli... 

Perjantaina pikkulintu meni piiloon pensaaseen.
  Kuvahaun tulos haulle lintu pensas
: Se päivä oli... 

Lauantaina lounasaikaan leijonia laulattaa.  

: Se päivä oli... 
Kuvahaun tulos haulle leijona

Sunnuntaina
 suukon antaa susiäiti lapsilleen.     
Kuvahaun tulos haulle susiäiti
: Se päivä oli... :



5. Verbit + sanelu

puhua             minä puhun (suomea)
kuunnella       minä kuuntelen (musiikkia)
kirjoittaa         minä kirjoitan (viestin)
lukea              minä luen (tekstin)
katsoa            minä katson (videota)

kysyä              minä kysyn  (opettajalta)  
avata              minä avaan (oven)
sulkea             minä suljen (kirjan)

Illalla mä ______________________ musiikkia. (kuunnella)

Päivällä mä ____________________suomea kurssilla. (puhua)

Tänään mä ____________________ opettajalta. (kysyä)

Aamulla mä _______________________zoomin. (avata)

Mä _____________________ mikrofonin. (sulkea) 

Mä ______________________ chattiin. (kirjoittaa) 

Mä _________________ tekstiä. (lukea) 

Mä _________________ videoita puhelimesta. (katsoa) 


6. Numerot

Numerot

 Video, 0-10


 s. 15 (kuuntelu + lukeminen) 



s. 23 (12)

s. 24 H 13 ja 12 ensin yhdessä, sitten pienryhmissä. 

Kuuntelu s. 24 (15)

Kuuntele ja kirjoita puhelinnumerot:




Vokaaliharmonia s. 17


ssä?  vai   ssa?
llä?    vai   lla?



Minä asun Suomessa                 a o u             ❤  ssa
Minä asun Irakissa.


Minä asun Jyväskylässä.            ä ö y             ❤   ssä 
Minä asun Myyrmäessä
Minä asun Helsingissä                e, i                ❤   ssä 


- sivu 20, harjoitus 6 (A, B, C)

- fraasit h 22 (kuuntele ja kirjoita)


Itsenäinen tehtävä:
- katso video 12 minuuttia (vokaaliharmonia)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...