sunnuntai 21. maaliskuuta 2021

22.03.2021

Kahdeskymmenestoinen maaliskuuta


Aamutehtävä: 9.00 -9.30 

1. Katso ensin video (minne/mihin? missä? mistä?): 






2. Viden teksti: 
- Minne/mihin sinä menet? 
- Minä menen kauppaan. 

-Missä sinä olet?
-Minä olen kaupassa.

- Mistä sinä tulet?
- Minä tulen kaupasta. 


3. Kirjoita mallin mukaan. Katso teoriaa, s. 155:

                            Minne/mihin?                                    Missä?                             Mistä?

koulu                 kouluun                                            koulussa                            koulusta


posti
keittiö
vessa
kioski
kurssi
terassi

4. Kuuntele laulu ja kirjoita kaikki missä? -muodot. 





9.30 -> 

1. Nallen talo laulu

Missä?

eteinen -> eteisessä

olkkari (olohuone)

keittiö

vessa

makkari (makuuhuone)


2. Aamutehtävän tarkistus. Paikallissijat.

https://wordwall.net/resource/1182515/kysymyksi%C3%A4-miss%C3%A4-mist%C3%A4-mihin

https://wordwall.net/resource/1367601/mihin-miss%C3%A4-mist%C3%A4-monivalinta

Pienryhmässä, s. 170, H 22 A ja B.

3. Kotitehävän tarkistus. Muutto teksti, H4. 


4. Imperatiivi/käskylause


- kotitehtävä

https://yle.fi/moodle/yle/attempt.php?q=793

Katsotaan taas järjestyssäännöt ja etsitään käskymuodot.

vahingoittaa

pitää

ruokkia

tupakoida

välttää

varata

ilmoittaa

kaataa

poistaa

noudattaa




5. Kerrataan verbityyppejä: Tee lauseet. s. 123-124




1. minä + matkustaa, sinä + kysyä, hän + lukea, me+ antaa, te + kirjoittaa, he+ laulaa

2. minä + tehdä, sinä + nähdä, hän + syödä, me + juoda, te + tupakoida, he + metelöidä

3. minä + pestä, sinä + opiskella, hän + mennä, me + urheilla, te + kävellä, he + tulla

4. minä + haluta, sinä + siivota, hän + avata, me + herätä, te + pelata, he + tiskata

5. minä + tarvita, sinä + häiritä, hän + valita, me + punnita, te + tarvita, he + häiritä


5. Keskutsellaan! s. 164 (14)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...