sunnuntai 7. maaliskuuta 2021

08.03.2021

 08.03.2021

Kahdeksas maaliskuuta

Hyvää naistenpäivää! 


                                    















Aamutehtävä 9.00-9.30.
Lue teksti ja vastaa kysymyksiin:

eri tavoin (tapa)
maissa (maa, monikko, missä -muoto)
poliittinen ><epäpoliittinen
naisten oikeus/oikeuksia

   

Naistenpäivää vietetään eri tavoin eri maissa. Aluksi naistenpäivä oli poliittinen merkkipäivä. Tämä juhla tuli Eurooppaan Amerikasta. 

Joissakin maissa naistenpäivä on yhä poliittinen. Nyt sitä vietetään tasa-arvon ja naisten oikeuksien puolesta.

Joissakin maissa naistenpäivä on epäpoliittinen juhlapäivä. Silloin miehet muistavat naisia samalla tavalla kuin äitienpäivänä tai ystävänpäivänä.


Kysymykset:

Onko naistenpäivä poliittinen juhla sinun kotimaassa?

Miten juhlitaan naistenpäivää sinun kotimaassa?

Miten sinä juhlit naistenpäivää? 😊


9.30 ->

Harhoittelu puhetestiin.

Puhetestin teemat: Minä, minun perhe, minun päivä, minun koti, ruoka. 

Minun päivä, ryhmätyö













2. Verbit

Verbityyppi 4 

taivutus, kirjoita lauseet ryhmissä.






KPT-vaihtelu, verbityyppi 4






































Lähdetään yhdessä retkelle 

Otan mukaan repun sekä eväät 

Lähdetään yhdessä kauppaan

Otan mukaan rahaa sekä kassin


Lähdetään yhdessä matkalle

Pakkaan vaihtovaatteet matkalaukkuun


Lähdetään yhdessä juhliin

Otan mukaan lahjan sekä kortin


s. 144 (34)



3. Puhutaan. Aamupöydässä. s. 121 
s. 122, verbit mennä ja tulla. Digi (puhekieln verbit)
Digi (sanasto, H3)





Tapaamisen sopiminen (s. 122)
s. 144 (35)


-Mennäänkö kahville?

-Mennään vaan! Milloin sinulle sopii?

- Mulle sopii tiistaina. Sopiiko sinulle tiistaina?

-Ei, minulle ei sovi, mutta keskiviikkona minulla on aikaa.

- Keskiviikkona sopii hyvin. Monelta?

- Sopiiko kello 16?

- Se sopii. (= Se käy). Nähdään sitten keskiviikkona klo 16. 😀


Kuuntelu s. 145 (36)



Kotitehtävä. s. 141 (30,31), s. 122 (opettele fraasit)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...