perjantai 12. huhtikuuta 2024

Kuudestoista huhtikuuta 

Selko:
15.4


https://yle.fi/a/74-20083578

liputuspäivä ( liputus + päivä)
liputtaa = nosta lippu tankoon 
lipputanko
romani
virallinen 
merkkihenkilö
Mikael Agricola 
Minna Canth ( kirjailija ja yhteiskunnallinen vaikuttaja)
Aleksis Kivi ( kirjailija)
Jean Sibelius  ( säveltäjä) 
ilo >< suru 
häät
hautajaiset 
vetää lippu puolitankoon 

Kysymykset

1. Mitkä kaksi liputuspäivää Suomessa oli viime viikolla?

2. Mistä voi tarkistaa, milloin lippu nostetaan tankoon? 

3. Mitkä ovat virallisia liputuspäiviä? Kerro esimerkki?

4. Missä paikoissa lipputanko voi olla?

5. Kun liputetaan suomalalaisen kirjallisuuden kunniaksi, ketä henkilöä siinä samalla muistetaan?

6. Saako myös omina juhlapäivinä liputtaa?

7. Mitä tarkoittaa, kun lippu vedetään puolitankoon? 

2. Kpl 3 teksti

kysymyspeli ryhmissä 
- open opas H 18 ( lauseet perfektissä s. 98)
- kahoot

3. Ruoka 
- kotitehtävän tarkistus
- s. 77 5 C
- H 9
- kuuntelu s. 77(8)
ruoka-adjektiivit H 24 - 25


- kuuntelu H 26



Keskustelu H 22
Teksti + tehtävä H 23

Kotiin: Lue teksti Syö hyvää ja vastaa kysymyksiin:


1.      Miksi kannattaa syödä terveellisesti?

 

2.      Mikä on lautasmalli? Kokoatko sinä ateriaa lautasmallin mukaan?

 

3.      Kuinka paljon pitää syödä kasviksia (kasvis) päivässä?

 

4.      Miksi pitää syödä vähemmän suolaista ruokaa?

 

5.      Jos ruuan pakkauksessa on sydänmerkki, mitä se tarkoittaa?

 

6.      Miksi kannattaa syödä täysjyväviljaa?

 

7.      Missä ruuassa on paljon kuitua?

 

8.      Missä ruuassa on paljon pehmeää rasvaa?

 

9.      Kuinka paljon punaista lihaa voi syödä viikossa?

 

10.  Miksi proteiini on ihmiselle tärkeää? 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

12.6.2026 Ensiapu

 Kahdestoista kesäkuuta Testi-info testit: 17.6 Luetun ymmärtäminen 22.6 Kuullun ymmärtäminen ja kirjoittaminen 24.6 Puhetesti ( aikataulu j...