keskiviikko 31. tammikuuta 2024

1.2.2024

 Ensimmäinen helmikuuta

Selkouutiset

https://yle.fi/selkouutiset

ehdokas -> ehdokkaita (monikon partitiivi)

äänestää, minä äänestän, minä äänestin ( impefekti)

metalliala ( metalli + ala)

työntekijä -> vähän työntekijöitä ( mon. partitiivi)

hitsaaja

koneistaja 

työtön


Kysymykset:

Mitä tapahtui maanantaina?

Minne Alexander Stubb kutsui ihmiset kävelemään?

Kuinka monta ihmistä äänesti jotain muuta ehdokasta kuin Alexander Stubbia tai Pekka Haavistoa?

Miksi metallialan firmat etsivät työntekijöitä ulkomailta?

Esimerkiksi mitä metallialan firmat tekevät?


2. Imperfekti




H 11-14





Milloin viimeksi?



H 18 (peli) ja 29 (kotitehtävä)


C:\Users\inga.keinanen\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\1AC174B6.tmp



Totta vai tarua?



1. Näin lunnin (minipingviinin) Islannissa.

2. Minun isoisä keskusteli Venäjän tsaarin kanssa sotilasparaatilla.

3. Kun olin lapsi, voitin kultamitalin minun kotikaupungin matematiikkakisassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...