torstai 11. tammikuuta 2024

12.1.2024

 Kahdestoista tammkuuta


Kirjoita lauseet oikein:

Mitä sinulle kuuluu? Minä olen hyvä.

Minä haluan menen elokuvaan. 

Kiitos kirjettä. ( kirje)

Vasta minulle niin kohta kuin voit. 

Olen ei kovin hyvä.

Onko se sopi sinulle?

Poika rakastaa kissa ja koira ( monikon partitiivi)

Minä en tykkä talvi.

Haluatko tulet tanssiklubi?

Me muutimme uusi asunto.

Ostin uudesta asunnosta. 


- kieliharjoittelupaikan kysyminen

- monikon partitiivi

( sanakortit + teoria) 

Teksti Suomi + taulukko 

- kpl 9 Teksti


Selkouutiset 14.1.

https://yle.fi/a/74-20069375

Sanasto

tanskalainen

Pohjoismaat

kuningas

minusta/hänestä/Ingasta tuli opettaja

hurrata 

luopua (1) (mistä?) kruunusta 

onnitella

kehua

valta

Kysymykset:

Minkä maan kuningas on Frederik X (kymmenes)?

Kuka on Frederikin puoliso?

Mistä Frederikin puoliso on kotoisin?

Onko Tanskan kuninkaalla paljon valtaa?

Miksi Tanskan kuningatar Margareeta vieraili Suomessa vuonna 2017?

Mitkä maat ovat Pohjoismaita?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...