sunnuntai 26. syyskuuta 2021

27.9.2021

 Kahdeskymmenesseitsemäs syyskuuta

1. Keskustelu tulevasta kieliharjoittelusta (22.11.2021- 10.12.2021)

Kieliharjoittelu

Jokainen opiskelija menee moduulissa 2 kieliharjoitteluun. Kieliharjoittelu kestää 3 viikkoa, eli noin 15 arkipäivää. Meidän ryhmällä kieliharjoittelu on 21.11. – 10.12.2021.


Kieliharjoittelussa sinä puhut suomea suomalaisten kanssa. On tosi hyvä, jos löydät kieliharjoittelupaikan sinun omalta alalta. Tavallisesti opiskelijat ovat harjoittelussa päiväkodissa, koulussa, kaupassa, kirjastossa tai ravintolassa.


Työaika on noin 6-7 tuntia päivässä.

Työtehtävät: Kieliharjoittelussa teet helppoja töitä tai aputöitä. On tärkeää, että sinä puhut paljon suomea. 

Palkka: kieliharjoittelu on palkaton. Sinä saat saman rahan kuin nyt,

Mihin haluaisit kieliharjoitteluun?

1.

2.

3. 

Miten etsit kieliharjoittelupaikkaa?

Kaupassa



·         Hei! Opiskelen suomea ja etsin harjoittelupaikkaa. Onko teillä sellainen mahdollisuus?



·         Periaatteessa on. Milloin sun harjoittelu on ja kuinka pitkä?

·         Se on marraskuussa 22.11. ja kolme viikkoa. Tässä on paperi.

·         Ahaa, hyvä. Mitä työtä voit tehdä?

·         Voin tehdä kaikkea, minä olin töissä kaupassa kotimaassa.

·         Kuulostaa hyvältä. Tota, voitko tulla haastatteluun?

·         Totta kai, milloin?

·         Tule ylihuomenna keskiviikkona kello 14. 



·         Hyvä, minä tulen. Kiitos!

·         Hei hei.


Tee dialogi.

-        Hei! Olen suomen kurssilla ja etsin kieliharjoittelupaikkaa. Kenen kanssa voin puhua?

-        Hei! Minä olen Leena Mäkelä. Voit puhua minun kanssa.

-        Mä olen ______________. (sun nimi)

-        Milloin sun harjoittelu on?

-        Se alkaa ______ ja loppuu______. Se on 3 viikkoa. Tässä on paperi.

-        Okei! Voitko tulla huomenna haastatteluun ja ota sopimuspaperi mukaan.

-        Kyllä, mihin aikaan voin tulla huomenna?

-        Sopiiko klo 14.00?

-        Totta kai. Minä tulen huomenna! 


SM1, kuuntelu s. 161 (10)

Sanastotehtävä



- s. 162 (11)

- adjektiivit, s. 150  s. 163 (12)

Muutto -teksti

Kotiin: Pedro soittaa taloyhtiöön -dialogi  s. 153

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...