keskiviikko 22. syyskuuta 2021

23.09.2021

 1. Kuvasta puhuminen ja kirjoittaminen.

Kuka hän on? Keitä he ovat?

Missä hän on?

Minkä näköinen hän on?

Mitä hän tekee?


Kuvahaun tulos haulle naiset kahvilassa




2. Kirjoittamisen testi

1.       Kuva:

Kaikki ovat iloisia (iloinen).

Äiti juo mehua ja syö salaattia.

Hänellä on paljon paperia.

Hän luki tekstiä ja nukahti (nukahtaa). (Hän on luen ja nukun)

Isä, tyttö, poika

Nainen ostaa hedelmiä.

Äidillä on sininen paita. Pöydällä on pastaa ja salaattia.

2.       Viesti

En kuule herätyskelloa/En kuullut herätyskelloa (En kuuntele)

Minä en ole hyvällä tuulella

Minä heräsin klo 9.00

Tänään minä en tule kurssille.

 

3.       Kysymykset.

Minä tulin Suomeen 10 kuukautta sitten.

Minä olen asunut Suomessa yhden vuoden. (= 12 kuukautta)

Minä harrastan joogaa.

Minä menen kauppaan.

Minä puhun albaniaa, kreikkaa ja vähän suomea.

Kotimaassa minun ammatti oli kokki.

Suomessa minulla ei ole ammattia. (Minä en ole ammattia)

Syön päivällistä perheen kanssa.

Minä olen kiinnostunut koulunkäynninohjaajan ammatista


Verbit

s. 241 (H 22-23)

3. Asuminen (parisanelu)

A                                                                                            B

Kenen kanssa sinä asut?

Minä asun perheeni kanssa.

Millainen asunto sinulla on?

Minulla on uusi asunto. Me asumme kerrostalossa. Meidän asunto on valoisa ja tilava. Asunnossa on kolme huonetta, sauna ja parveke.

Pidätkö sinä asunnostasi?

Kyllä, minä pidän, koska asunnossa on paljon tilaa ja meillä on kivat naapurit. Pihalla on leikkipaikka lapsille.

Minkä uuden tavaran sinä haluat ostaa kotiin?

Minä haluan ostaa uuden tiskikoneen, koska vanha meni rikki. Minä tarvitsen myös vuodesohvan.


4. Muutto s. 148-149, s. 159 (H4)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...