sunnuntai 18. huhtikuuta 2021

19.04.2021

 Yhdeksästoista huhtikuuta.

Aamutehtävä 9.00 -9.30

Lue kirja 6. Kirjan kuvat ovat WA-ryhmässä.

Vasta kysymyksiin

1. Millainen Manun pyssy on? Kirjoita 3 adjektiivia.

2. Onko hänen ase oikea?

3. Kuka oli autotallissa?

4. Mitä varkaalla (varas) oli kädessä?


Kirjassa on paljon verbejä imperfektissä (eilen-aika).

Etsi verbit ja kirjoita niiden imperfekti.

Malli: Asun ->asuin

Olen ->

Kuulen->

Hän huomaa (huomata) -> hän

Hän ottaa ->

Sinä pelkäät ->

Otan ->

Muistan->

Hän näkee ->

Hän heittää ->

Minä väistän ja kaadun ->

Hän juoksee -> 

Jos katsot preesens (nyt-aika) ja imperfekti (eilen-aika), mitä huomaat?


9.30 Kirjan lukeminen parin kanssa. Aamutehtävän tarkistus. 

s. 197 (imperfekti)

s. 215 (26)

B. Keskustelu ryhmässä.

Missä olit eilen?

Olitko eilen töissä? Entä olitko kurssilla?

Millä tulit kurssille tänään?

Mihin aikaan menit nukkumaan eilen?

Olisko sinulla eilen mukava päivä?

Oliko sinulla kiva viikonloppu?

Milloin tulit Suomeen?

1. Kirjoittamisen testi. Tehtävien läpikäyminen.


2. Kotitehtävän tarkistus H16,17.

3. Oma Suomi 1, s. 140-141, s. 142 (7) kirjoita monikko

s. 192 (teoria)

Sanatyypit (ryhmätyönä)

https://wordwall.net/fi/resource/7265585/suomi-toisena-kielen%c3%a4/sanatyypit


4. Kileiharjoittelupaikan kysyminen. 

Vastaa kysymyksiin.


Milloin harjoittelu alkaa? ____________

Kuinka pitkä se on? _______________

Mikä sun ammatti on? ______________

Onko sulla työkokemusta Suomessa? ______________

Mitä voit tehdä meillä? ______________

Missä koulussa opiskelet? ______________

Kuinka kauan olet opiskellut suomea? ___________


Tee dialogi.

  • Hei! Olen suomen kurssilla ja etsin kieliharjoittelupaikkaa. Kenen kanssa voin puhua?

  • Hei! Minä olen Leena Mäkelä. Voit puhua minun kanssa.

  • Mä olen ______________. (sun nimi)

  • Milloin sun harjoittelu on?

  • Se alkaa ______ ja loppuu______. Se on 3 viikkoa. Tässä on paperi.

  • Okei! Voitko tulla huomenna haastatteluun ja ota sopimuspaperi mukaan. 

  • Kyllä, mihin aikaan voin tulla huomenna?

  • Sopiiko klo 14.00?

  • Totta kai. Minä tulen huomenna! 



Kieliharjoittelupaikan hakeminen


Hei! Olen _________ (sinun nimi). Olen Arffmanin maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksessa. Haluaisin tulla teille kieliharjoitteluun 03.05. – 21.05.2020. Harjoittelu on palkaton ja minulla on vakuutus. Harjoittelupäivä on 6- 8 tunnin mittainen. Onko harjoittelu mahdollinen?


Ystävällisin terveisin

________ (sinun nimi).


Selkouutiset: https://yle.fi/uutiset/osasto/selkouutiset/lauantai_1742021_radio/11889574

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...