maanantai 23. maaliskuuta 2020

tiistai 24.3.

Me tavataan zoomissa klo 9.30 https://us04web.zoom.us/j/189910482.

Kotitehtävät tiistaiksi SM2 kirjasta s. 44 (21), s. 46 (25), s. 295 (2)

Aamukysymyksiä.

Huom! kun vastaat kysymyksiin katso oppikirjan sivut 18-19 (Milloin?)


1. Mihin aikaan sinä heräsit tänä aamuna?   Minä heräsin tänä aamuna klo 8.00. 

2. Milloin muutit sinun asuntoon? Minä muutin minun asuntoon viime vuonna. 

3. Milloin sinun kurssi alkoi?  Minun kurssi alkoi 14. lokakuuta, eli viime syksynä. 

4. Milloin sinun suomen kurssilla on testit? Minun suomen kurssilla on koe/testi ensi viikolla. 

5. Mihin aikaan sinä teit sinun kotitehtävät eilen? Minä tein kotitehtäväni kello 19.00 illalla. 

6. Milloin sinä uit meressä tai järvessä viimeksi? Minä uin viime kesänä.

7. Milloin sinä lensit viimeksi? Minä lensin viimeksi viime vuonna Ateenasta Helsinkiin. (viime syksynä) 

8. Milloin sinä kävit viimeksi elokuvissa? Kävin viimeksi leffassa viime kuussa. 

9. Milloin sinä söit hampurilaista viimeksi? Söin hampurilaista viimeksi 2 kuukautta sitten. 

10. Milloin sinulla oli viimeksi pipo päässä? Entä sandaalit jalassa? silloin kun olin viimeksi koulussa. Minulla oli sandaalit jalassa viime viikolla kun olin ystäväni juhlissa. 

Jos käytät "viime" - sanaa!  (open opas s. 25-26)

viime yönä 

viime tiistaina
viime syksy
viime vuonna                                  Minun kurssi alkoi viime vuonna. 

viime kuussa, viime viikolla          Minulla oli moduulitestit 2 kuukautta sitten. 


2. Kuuntelutehtävä s. 45 (23)


3. Sanatyyppi us/ys/os s. 22.



kerros, vartalo kerrokse-, (missä?) kerroksessa, (genetiivi)
kerroksen.


harjoitus
  harjoitukset
sopimus
sopimukset
todistus
todistukset
bonus
bonukset
vastaus
vastaukset
vakuutus
vakuutukset

Kirjoita chattiin missä? -muoto: rakennus, sopimus, vakuutus, kysymys, vihannes, ostoskeskus, vastaus. 
Ja nyt keksi lauseet ja kirjoita chattiin. ))

Itsenäisiä tehtäviä.

Kopioi koko teksti vihkoon, kirjoita puuttuvat sanat.


1. Tehtävä: kirjoita missä?-muoto tai genetiivimuoto.

Ensi viikolla minä allekirjoitan uuden _vuokrasopimuksen.____________
(VUOKRASOPIMUS). Minun uusi asunto on viidennessä
__kerroksessa.__________________ (KERROS). Minä hankin myös
_kotivakuutuksen.____________________(KOTIVAKUUTUS). Vakuutusyhtiö
LähiTapiola on lähettänyt minulle hyvän _tarjouksen.______________
(TARJOUS). Minä tykkään minun uudesta kodista, koska lähellä on
iso kauppakeskus. __Kauppakeksuksessa________________(KAUPPAKESKUS) on
paljon hyviä kauppoja ja palveluita.

2. Katso quizletistä us-sanoja.


3. Muistatko sanatyyppejä? Katso moniste whatsappista ja tee harjoitus kirjasta s. 41 (H18), (H19).

4. Katso 1. video (Kerrotaan viikonlopusta) ja kirjoita kaikki imperfektimuodot vihkoon. Kirjoita 10 lausetta vihkoon, mitä sinä teit viime viikonloppuna.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/27/supisuomea-osa-6-imperfekti-seka-asiointia-preesensissa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

26.4.2024

 Kahdeskymmeneskuudes huhtikuuta Kertaus: Millaisia luonteenpiirteitä sinulla on? Millainen työntekijä sinä olet? Millaisia taitoja sinulla ...