torstai 26. maaliskuuta 2020


Kokijalause

Rakenne: OBJ. – ADVLI       PRED.    (ADVLI  ?)
Esim.    Minua              onnisti.
         Hänelle     kävi     ikävästi.
         Lapsen – lapsella  on      jano – nälkä – kylmä.
Kokijaa ilmaiseva lauseke (minua, hänelle, lapsen) ei ole subjekti. Se esiintyy muussa sijassa kuin nominatiivissa. Predikaatti on yksikön 3. persoonassa.
Kokijalauseet ilmaisevat fyysistä tai psyykkistä tilaa: on jano – kylmä – nälkä – uni; on sääli; tekee mieli; käy sääliksi; harmittaa; paleltaa, väsyttää.

Eräissä tapauksissa kokijalauseessa voi olla myös valinnainen subjekti, esim. Minua väsyttää tämä odottaminen.
 


Päätä särkee.
Päätä huimaa. (huimata)
Minua väsyttää.
Minua pelottaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

26.4.2024

 Kahdeskymmeneskuudes huhtikuuta Kertaus: Millaisia luonteenpiirteitä sinulla on? Millainen työntekijä sinä olet? Millaisia taitoja sinulla ...