keskiviikko 8. helmikuuta 2023

13.2.2023

 Kolmastoista helmikuuta

Uusi opiskelija (tutustuminen)

1. Kysymykset ryhmissä: (muista käyttää partitiivia)

- Kuinka monta ikkunaa luokassa on? 

- Luokassa on 4 ikkunaa


Kuinka monta pöytää luokassa on?

Kuinka monta opiskelijaa ryhmässä on?

Kuinka monta ovea (ovi) luokassa on?

Kuinka monta tietokonetta luokassa on?

Kuinka monta autoa pihalla on? 😊

Syötkö sinä kalaa?

Juotko sinä aamulla teetä vai kahvia?


Partitiivi: Suomen mestari (harjoitukset)

Sano partitiivissa:


Minulla on 

3 + banaani
4 + kirja
monta + ystävä
7 + vihko
2 + auto
5 + sisko
3 + lapsi

- Negatiivinen lause + partitiivi: s. 107-108 H 22 

https://youtu.be/pQskfJW2PaI   (video)

Syödä, juoda + partitiivi (kortit open oppaasta parityönä). 

Yksikön partitiivi, ruoka ja juoma. https://wordwall.net/fi/resource/1470393/yksik%C3%B6n-partitiivi-ruoka-juoma

- Ruokakortit tai s. 82-83 (pienessä ryhmässä)

 -Syötkö sinä perunaa?

 -Kyllä, minä syön perunaa. Minä pidän perunasta. / Ei, minä en syö perunaa. Minä en pidä perunasta.

-Syötkö sinä riisiä? 

-Kyllä, minä syön riisiä. Minä pidän riisistä. / Ei minä en syö riisiä. minä en pidä riisistä. 

2. Teksti Torilla, kpl 4

- kuuntelu + kirjoita puuttuvat sanat


Kuuntelu, lukeminen, kysymyspeli (moniste). 

14.2.2023 on ystävänpäivä https://selkosanomat.fi/kuva/arki/jokainen-tarvitsee-ystavia/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...