tiistai 18. lokakuuta 2022

19.10.2022

 Yhdeksästoista lokakuuta

Kysymykset; Kenen kanssa?

Mitä tapahtuu tavallisena päivänä? teksti + kysymykset + tehtävä


Kuka sinä olet? 

Laulatko sinä suihkussa?

Milloin olet hyvällä tuulella? 

Kuinka usein soitat äidille?

Meikkaatko aamulla? (meikata)

Missä tapaat (tavata) kavereita?

Tykkäätkö katsoa futista? Tykkäätkö pelata futista?

Milloin sinulla on kiire?


Mallivastaukset:

Mä olen Inga. En laula suihkussa, vaan laulan autossa. Olen hyvällä tuulella, kun olen meren rannalla rakkaiden ihmisten kanssa. :) Soitan äidille joka päivä ja joskus monta kertaa päivässä. Mä meikkaan joka aamu. Tapaan kavereita kahvilassa tai kotona. Tykkään katsoa futista kun mun lapsi pelaa. Yleensä minulla on kiire aamuisin. 

Puhu parin kanssa (s. 130 H10)

s. 131 (131) parin kanssa 

- mitä hän tekee?

- mihin aikaan?

Tehdä, nähdä (s. 139, H26) H 27

minä teen                                             minä näen

sinä teet                                               sinä näet

hän tekee                                             hän näkee

me teemme                                           me näemme

te teette                                               te näette

he tekevät                                           he näkevät




- verbityyppi 3 (moniste)




ajaa, mennä, tehdä, kuunnella, nähdä, kävellä, opiskella, tanssia, imuroida, pukea, nousta, juosta, puhua, tulla





Kysymykset:

Vastaa kysymyksiin sinun päivästä:

Monelta sinä heräät arkisin (ma - pe)?

Nukutko pitkään viikonloppuisin?

Oletko aamulla yleensä hyvällä tuulella? Miksi?

Kuinka usein soitat äidille tai muille sukulaisille?

Tykkäätkö tavata kavereita ja jutella heidän kanssa?

Kuka pesee pyykkiä teillä kotona?

Onko sinulla joskus kiire? Milloin?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

10.5.2024

 Kymmenes toukokuuta Kerro, mitä teitte kurssilla viime kerralla. Kerro tästä aamusta. Kerro, mitä teit viime vappuna. Kerro, mitä et tehnyt...