tiistai 15. joulukuuta 2020

16.12.2020

Keskiviikko 16.12.2020

(Kuudestoista joulukuuta) 


1. Kuunnellaan selkouutiset. (ti 8.12.)

irtisanoa = antaa potkut

lomautus = pakkoloma, josta ei tule palkkaa

rokote


https://yle.fi/uutiset/osasto/selkouutiset/tiistai_8122020_radio/11687696

1.Mitä Britanniassa on tapahtunut viime viikolla?

Vastauksesi:


2.Kuka sai ensimmäisen rokotteen?

Vastauksesi:


3.Millainen on koronatilanne Turun seudulla?

Vastauksesi:


4.Millaisia uutisia Finavia on kertonut?

Vastauksesi:


5.Miksi se tekee niin?

Vastauksesi:


6.Millaisen uutisen Posti kertoo?

Vastauksesi:


7.Miksi postissa on nyt niin paljon paketteja?

Vastauksesi:

2. Lämmittely: 


Vastaa ja reagoi sopivasti:

Mitä sulle kuuluu?

Miten sinä voit?

Mun päätä särkee.

Mennäänkö apteekkiin?

Mulla on kova selkäkipu. Mitä minun täytyy tehdä?

Mulla on nenä tukossa.

Minä olen allerginen kananmunalle. 

Minulla on korvatulehdus. Mikä auttaa?


Miten sinä voit?

En voi hyvin. Minulla on huono olo, koska minulla on  flunssa. Kiitos, minä voin hyvin.

Mun päätä särkee. (= minulla on pää kipeä)

Sinun täytyy ottaa Buranaa. Sinun täytyy nukkua.

Mennäänkö apteekkiin?

Minä en halua mennä apteekkiin, koska olen terve.

Mennään vaan.

Mulla on kova selkäkipu. Mitä minun täytyy tehdä?

Sinun täytyy mennä lääkäriin. Sinun täytyy ottaa särkylääkettä. Sinun täytyy levätä.

Mulla on nenä tukossa.

Sinun täytyy laittaa nenätipat. Sinun täytyy ostaa nenäsumute.

Minä olen allerginen kananmunalle. 

Älä syö kananmunaa.

Minulla on korvatulehdus. Mikä auttaa?

Sinun täytyy mennä lääkäriin ja ottaa antibiootit.

 


3. Tarkistetaan kotitehtävä. 

https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1aP9cmAjMHZrLx1Y9H13bmrumUzrvP_6Z



4. Täytyy -lause.


Sinun täytyy käydä lääkärissä, jos olet sairas.

 Minun täytyy mennä tänään aikaisin nukkumaan.

 Liisan on pakko lähteä töihin bussilla, koska pyörä on rikki.

 Leilan täytyy hakea lapsi päiväkodista kolmelta.

 Minun ei tarvitse mennä tänään töihin.


https://wordwall.net/fi/resource/300855/mit%C3%A4-t%C3%A4ytyy-tehd%C3%A4


Tehdään dialogi.

- Moi, mitä kuuluu? Miten sinä voit?

- (Kerro, mikä sinulla on. Mitkä oireet sinulla on)

- No voi, harmi. Sinun täytyy ........ (Mitä täytyy tehdä?)

- Kiitos neuvosta!

- Ei kestä! Parane pian!




Whatsapptehtävä:

1. https://wordwall.net/fi/resource/2569468/vaiva-mit%C3%A4-t%C3%A4ytyy-tehd%C3%A4

2. Katso sanat ja kuvat. Yhdistä ne oikein. Kirjoita sanat vihkoon ja opettele ne.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

26.4.2024

 Kahdeskymmeneskuudes huhtikuuta Kertaus: Millaisia luonteenpiirteitä sinulla on? Millainen työntekijä sinä olet? Millaisia taitoja sinulla ...